واريز 450 ميليارد تومان سود قبل از مجامع


سبحاني گفت: مشمولاني که اقدام به ارائه شماره شباي بانکي خود بعد از واريز نوبت دوم سود نقدي کرده‌اند، بيش از 4 ميليون نفر هستند که انتظار مي‌رود تا يک ماه آينده بتوانند سود سهام عدالت خود را دريافت کنند.
سيد جعفر سبحاني، مشاور سازمان خصوصي سازي با بيان اينکه سامانه سهام عدالت از 15 فروردين ماه امسال دوباره در دسترس کاربران قرار گرفته است، عنوان کرد: سامانه سهام عدالت روز 28 اسفند ماه 96 به منظور به روز رساني و پشتيباني فني به مدت دو هفته از دسترس عموم خارج شد و دوباره از 15 فروردين ماه 97 فعال شده است.
به گفته وي در حال حاضر 7 ميليون نفر از مشمولان هنوز اطلاعات خود را در سامانه سهام عدالت درج نکرده‌اند که هم اکنون مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه شماره شباي حساب بانکي به منظور دريافت سود سهام عدالت را درج کنند.
به نقل از فارس، سبحاني در ادامه با بيان اينکه از 20 گروه مشمول دريافت سهام عدالت هم اکنون سود دوره عملکرد سال مالي 95 براي مشمولان 19 گروه از مشمولان واريز و تسويه کامل شده است، افزود: آخرين گروه مشمولان سهام عدالت شامل کارمندان دولت و دستگاههاي اجرايي و بازنشستگان لشکري و کشوري مي‌شوند که با توجه به فرايند دريافت سود از شرکت‌هاي سبد سهام عدالت، از 28 اسفند ماه به تدريج تسويه با مسمولان گروه بيستم سهام عدالت آغاز شده است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه تعداد مشمولان گروه بيستم بنابر نوع بانک‌هاي اعلام شده براي واريز سود نقدي از تعداد متفاوتي برخوردارند، افزود: به طور مثال مشمولان کارمندان دولت و دستگاه‌هاي اجرايي بالغ بر 9 ميليون نفر هستند که در 8 فروردين ماه فرايند تسويه با مشمولان اين گروه از طريق 12 بانک آغاز شده است.
وي با بيان اينکه مطالبات سود مشمولان گروه بيستم رقمي‌در حدود 450 ميليارد تومان است، ادامه داد: با توجه به فرصت شرکت گروه صنايع پتروشيمي‌خليج فارس براي واريز سود نقدي سال مالي 96 سهامداران تا تير ماه امسال و ساير شرکت‌هاي باقيمانده انتظار مي‌رود تا قبل از فصل مجامع امسال شرکت‌هاي بورسي فرايند تسويه حساب سود عملکرد دوره مالي 95 با مشمولان سهام عدالت بطور کامل انجام شود. به گفته سبحاني با تسويه حساب آخرين گروه مشمول دريافت سهام عدالت همه مشمولاني که در موعدد مقرر شماره شباي بانکي خود را به سامانه سهام عدالت داده بودند، موفق به دريافت سود نقدي شده‌اند. مشاور سازمان خصوصي سازي ادامه داد: آن دسته از مشمولاني که موفق به ارائه شماره شباي بانکي خود پس از 12 بهمن ماه و يا بعد از واريز نوبت دوم سود نقدي شده‌اند، بيش از 4 ميليون نفر هستند که با توجه به فرايند راستي آزمايي انجام شده انتظار مي‌رود، دستکم تا يک ماه آينده و تا قبل از آغاز فصل مجامع شرکت‌هاي بورسي در تيرماه بتوانند سود سهام سال مالي 95 خود را دريافت کنند.
 در بانک‌هاي بزرگ‌تر و دولتي همچنان فرايند تسويه حساب ادامه دارد
سبحاني با بيان اينکه از ابتداي واريز سود نقدي تا کنون کمي‌بيش از 2700 ميليارد تومان سود نقدي به حساب مشمولان سهام عدالت واريز شده است، گفت: غالباً سود سهام براي مشمولان سهام عدالت که کد شباي حساب بانکي آن‌ها در بانک‌هاي خصوصي قرار داشته واريز شده، اما در بانک‌هاي بزرگ‌تر و دولتي همچنان فرايند تسويه حساب ادامه دارد.
وي از انتظار براي بررسي لايحه جديد آزاد سازي سهام عدالت پس از آغاز فعاليت مجلس شوراي اسلامي‌در سال جديد سخن گفت و در عين حال با اشاره به برنامه سازمان خصوصي سازي در سال جديد گفت: بزرگ‌ترين مزايده بنگاه‌ها و شرکت‌هاي دولتي به ارزش 6500 ميليارد تومان براي واگذاري در روز سه شنبه 28 فروردين ماه روانه ميز فروش مي‌شود و اين در حالي است که برنامه واگذاري شرکت‌هاي جديد در سال جاري پس از برگزاري نخستين جلسه هيات واگذاري مشخص خواهد شد.